You are currently viewing DELNA IESAKA: KO APDOMĀT PIRMS CELT TRAUKSMI

DELNA IESAKA: KO APDOMĀT PIRMS CELT TRAUKSMI

  • Post category:Jaunumi

Latvijā ir vairāk nekā 800 tūkstoši iedzīvotāju, kas ir nodarbināti (Centrālās Statistikas pārvaldes dati). Katrs darbinieks un darba devējs veido vidi savā darbavietā. Jo skaidrāk katrs no mums apzināsies, kā palīdzēt novērst nejēdzības un pārkāpumus, jo labākā vidē strādāsim un dzīvosim. “Sabiedrības par atklātību – Delna” (Delna) veidotais pētījums par iekšējo trauksmes celšanu uzņēmumos apstiprina, ka Latvijas sabiedrībā joprojām trūkst izpratnes par to, kas ir trauksmes celšana. Tomēr jāraugās plašāk – vai mēs zinām, kam jāziņo, ja novērojam, ka tiek pārkāpts likums?

Jau skolā iemācāmies, kam jāzvana, ja kāds slīkst, izceļas ugunsgrēks, notiek avārija vai zādzība. Bet – vai mēs zinām, kam ziņot, ja nelaime vai noziegums nenotiek mūsu acu priekšā? Kad jāziņo Valsts policijai, kad Valsts ieņēmumu dienestam (VID) vai Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB)? Kad jāraksta trauksmes celšanas ziņojums?

Uz pēdējo no jautājumiem atbildēsim šajā rakstā, skaidrojot, kas ir trauksmes cēlējs un kādi soļi jāsper pirms trauksmes celšanas.

1. SOLIS. Noskaidro, vai esi trauksmes cēlējs

Trauksmes cēlējs ir cilvēks, kurš atrodas darba tiesiskajās attiecībās (arī praksē) vai taisās tajās stāties, un ceļ trauksmi par darba vietā novēroto. Trauksmes cēlējs rīkojas darba kolektīva un sabiedrības kopējās interesēs, jo iestājas par taisnīgu un tiesisku rīcību. Pirms iesniedz trauksmes celšanas ziņojumu, apdomā, vai jautājumu ātrāk un veiksmīgāk nevar atrisināt, sarunājot tikšanos ar savu tiešo vadītāju vai uzņēmuma personāla daļas pārstāvi. Trauksmes celšana nav rīks, ar ko kārtot privātus konfliktus vai vērst uzmanību uz darbā novērotu nelielu tehnisku problēmu.

Ja esi cilvēks, kurš novēro problēmu kāda cita uzņēmuma vai iestādes darbā, bet pats tajā nestrādā, raksti iesniegumu vai sūdzību, informē Valsts policiju, VID vai KNAB.

2. SOLIS. Saproti, par ko var celt trauksmi

Trauksmes celšanas likumā noteikti 22 gadījumi, par ko var celt trauksmi. Tas var būt ar korupciju vai krāpšanu saistīts gadījums, kaitējums sabiedrībai, veselībai vai videi, kā arī amatpersonas veikts pārkāpums. Lai patiesi izprastu, vai Tevis pieredzētā situācija ir gadījums, par ko celt trauksmi, iepazīsties ar trauksmes celšanas situāciju piemēriem Delnas Trauksmes cēlēja rokasgrāmatā. Delnas Youtube kanālā vari noklausīties arī sarunas ar cilvēkiem, kas cēluši trauksmi.

3. SOLIS. Apdomā, vai ziņojums ietver pamatotu informāciju

Trauksmes cēlējam, kurš radījis nelabvēlīgas sekas vai sniedzis nepatiesas ziņas, var piemērot naudas sodu. Latvija ir tiesiska valsts, visi gadījumi, kas var liecināt par negodprātīgu, prettiesisku rīcību tiek izmeklēti un personas sauktas pie atbildības.

Ja Tev ir aizdomas par to, ka esi iesaistīts vai novēro prettiesisku rīcību, bet nav faktu, kas to pierādītu, pārrunā jautājumu ar kādu uzticamu personu uzņēmumā. Ja nejūties drošs, nebaidies ziņot anonīmi – uzņēmumu piemēri rāda, ka galvenais darbinieka uzdevums ir norādīt uz situāciju, pievēršot uzmanību. Bez darbinieka palīdzības uzņēmums var nepamanīt, ka problēma pastāv.

4. SOLIS. Izvēlies, kā celt trauksmi

Viena iespēja ir ziņot caur iekšējo trauksmes celšanas mehānismu savā darbavietā. Visos uzņēmumos, kur darbinieku skaits pārsniedz 50 cilvēkus, jābūt pieejamai informācijai par trauksmes celšanas iespējām. Tā var būt pieejama uzņēmuma mājaslapā vai darbinieku iekšējā saziņas sistēmā. Ja nevari to atrast – vaicā pēc padoma personāla daļas vai juridiskās daļas pārstāvjiem! Tev ir tiesības zināt par savām iespējām un tiesībām. 

Otrā iespēja – cel trauksmi ārēji. Pastāv dažādi ārējās ziņošanas kanāli atkarībā no nozares un jautājuma, par ko vēlies celt trauksmi. Centrālais trauksmes cēlēju kontaktpunkts Latvijā ir Valsts kanceleja. Aicinām celt trauksmi arī Delnas Trauksmes celšanas centrā.

Ja citas iespējas konkrētajā situācijā nav piemērotas vai nestrādā, pievērs situācijai uzmanību, ceļot trauksmi publiski!

5. SOLIS. Pārliecinies, ka esi sadzirdēts

Delnas veikto interviju laikā izskanēja gadījums, kad darbinieks ir cēlis trauksmi, bet uzņēmuma vadība uz ziņu nav reaģējusi pietiekami aktīvi. Savukārt citā gadījumā uzņēmuma rīcība nav izrādījusies efektīva un problēma turpinājusi pastāvēt. Rezultātā cieš gan uzņēmums, gan darbinieki. 

Darbiniekam ir tiesības celt trauksmi atkārtoti, otrā reizē to darīt caur citu kanālu, pievēršot uzmanību, lai panāktu nelabvēlīgo seku novēršanu. Ja netiec informēts par ziņojuma izskatīšanu, pārkāpums ilgstoši netiek novērsts, Tev ir tiesības celt trauksmi publiski.

Trauksmes celšana ir rīks, ar ko vari palīdzēt gan sev, gan kolēģiem veidot labāku darba vidi. Ieskaties Valsts kancelejas mājaslapā trauksmescelejs.lv, lai uzzinātu vairāk par trauksmes celšanas iespējām un atbildīgajām iestādēm. Delnas mājaslapā www.celtrauksmi.lv atrodi Trauksmes cēlēja rokasgrāmatu un citu informāciju.

Raksts ir sagatavots ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Kultūras ministrijas piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild biedrība “Sabiedrība par atklātību – Delna”.

Ja pamanījāt kļūdu, lūdzu, vispirms iezīmējiet to un pēc tam nosūtiet mūsu redaktoriem ar Ctrl+Enter.